Möte mellan projektledningar och KK-stiftelsen i Skövde

I går var det gemensamt projektmöte i Skövde för de tre projeten i KK-stiftelsens satsning. Medverkade gjorde Yngve Wallin, KK-stiftelsen, Mia Karlsson, Högskolan i Skövde, KompIT-projektet, Eva Fåhreaus, KTH, Eva Fors, GIH, LIKA-projektet och Lennart Axelsson, VXU, BTH och HiK, Ung Kommunikation.
Det var ett informativt och bra möte. Vi befinner oss alla i en uppstartsfas och det är många olika delar som ska planeras och igångsättas. Det är också viktigt att klarlägga ansvar mellan projekten och KK-stiftelsen. Ett avtal kommer att skrivas senare i vår, men det är fortfarande en del saker som måste klarläggas i budget. Men det är ändå viktigt att vi, precis som vi gjort, påbörjar aktiviteter i enlighet med våra mål.

Det känns också viktigt att vi, som inledande projekt med lite olika förutsättningar i denna satsning mot lärarutbildning,  får möjlighet till ett erfarehetsutbyte. Det är olika intressenter och olika huvudmän som ska samverka under lång tid i alla tre projekt. Då är det viktigt att lära av varandra. I den gemensamma projektgruppen finns också en vilja att dela med sig av erfarenheter och idéer vilket bådar gott för framtida samarbete.

Forskning och utvärdering
KK-stiftelsen har knutit kontakt med forskare vid Arbetslivsinstitutet och Linköpings universitet, som vill följa våra projekt utifrån ett organisations- och implementeringsperspektiv. Möte i Stockholm 6 april för att undersöka förutsättningarna för detta.
KK-stiftelsen kommer också att mer formellt utvärdera vårt projekt. Det kommer att ske på olika sätt. Av tradition har det skett avstämning i halvtid och vid projektets slut. KK vill nu göra årliga avstämningar. Vi måste fundera över vår egen utvärdering i förhållande till KK:s.

Nytt möte för alla lärarutbildningar
Den 3 maj kallas samtliga lärarutbildningar till en gemensam träff för att diskutera förutsättningarna för utlysning av nya projektmedel. Där ska också vikas tid för kort presentation av befintliga projekt.
Därefter workshop för att skapa scenarier för hur en framtida lärarutbildning kan se ut, t ex 2015, alltså långsiktiga visioner. Utifrån detta perspektiv ska vi granska vad vi har idag och vilka våra styrkor och svagheter är. Viktigt med idéutbyte, att vara ”spanare” och att kanske hitta fruktbara tendenser och trender.

Informationshantering
Gäller i första hand information mellan KK-stiftelsen och projekten, men också vilka krav som ställs på respektive projekt att vara nationella spridare.
KK-stiftelsen vill ha en tydlig informationsplan. De återkommer med mer detaljer efter mötet den 6 april.
Viktigt att vi vet vilka frågor KK-stiftelsen vill att vi ska fokusera på, dels till KK, dels nationellt.
Redan nu finns en viktig frågeställning som vi måste ha med oss:
Hur ska vi implementera de förändringar som vi i projektet kommer fram till behöver göras? Vilka metoder använder vi?
Viktigt att vi under hela projekttiden dokumenterar erfarenheter. Denna blogg är en viktig del. Välkommen med synpunkter och inlägg. Men också andra sätt att dokumentera är viktigta, t ex i tema- och utvecklingsgrupper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback