En första utbildningsinsats

I förra veckan inleddes en första utbildningsinsats i KK-projektet vid Växjö universitet. I ett samarbete med Universitetspedagogiskt Centrum inbjöds lärarutbildare från samtliga institutioner till en inspirationseftermiddag där två olika former av nätbaserad kommunikation demonstrerades och diskuterades: uppsatshandledning i Marratech presenterades av Idor Svensson, lektor från institutionen för pedagogik; Föreläsningar/seminarier med webb och First Class ihop med lärcentra demonstrerades av Cecilia Malmqvist, adjunkt från institutionen för teknik och design. 15 lärarutbildare från 4 olika institutioner hade mött upp.
Målsättningen med eftermiddagen var att utifrån ett innehållsigt sammanhang påvisa vilka möjligheter den nya tekniken ger. Viktiga frågor togs upp till diskussion. Exempelvis diskuterades vilket teknikstöd som behövs vid användandet. När det gäller telebild är fortfarande tröskeln rätt hög. Högre investeringar i teknik och personal är nödvändiga. När det gäller användning av Marratech är det annorlunda. Det går relativt lätt att snabbt komma igång och arbeta tillsammans med gemensamma dokument. Bildkontakten ger större närhet, även om man efter en tids arbete tillsammans inte är lika beroende av fungerande bild. Ljudet är viktigare. Kan ibland krångla och då är det bra med teknisk support. Efterhand minskar behovet eftersom man relativt snabbt lär sig felkällorna.
Eftersom syftet med denna utbildningsdag också var att inspirera till ökad kommunikation mellan lärarutbildare och vfu-lärare genom användning av nya verktyg avslutades eftermiddagen med att Åke Sjöberg från AV-Media beskrev aktiviteten och intresset bland lärare i regionens skolor. Vi kan konstatera att både intresse och kompetens finns, men att det skiftar väldigt mycket från skola till skola och mellan olika kommuner. Kontinuerlig kompetensutveckling insatt i ett konkret sammanhang ger goda möjligheter till förändring och utveckling. Aktiva möten, fysiskt eller virtuellt mellan lärarutbildare och VFU-lärare kan här spela stor roll.
Nästa steg i denna utbildningsinsats är att stödja lärare ute på institutionerna att utveckla kontakterna med VFU-lärare med webbkamerans hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback