Sommaruppehåll

Detta får bli det sista blogginlägget före sommaren. Studenterna har för länge sedan avslutat terminens utbildning och semester väntar oss andra.
Projektet går ned i aktivitet. Fortfarande återstår en hel del av organisation och struktur. Det tar tid att sjösätta ett så stort projekt med så många olika intressenter. Information är en nyckelfråga för att få livaktig aktivitet framförallt i temagrupperna. Där är det speciellt viktigt att arbeta med att öka kontaktytorna mellan högskoleförlagda och verksamhetsförlagda lärare. Studenterna är en annan viktig grupp att fånga upp under hösten. Jag är övertygad om att det går att få fram ett antal intresserade studenter som utanför den kursplanebundna tiden vill arbeta med dessa frågor. Det borde vara både kunskaps- och meritmässigt intressant att delta. Det gäller bara att nå fram med budskapet.
Det som varit mest överraskande och spännande under denna vår är att se vilket genomslag frågor som rör ung kommunikation fått i media. Aldrig har det väl skrivits så mycket om bloggar, fildelning, nätmobbning och den nya ungdomsgenerationen på nätet som nu. Frågor som är bärande idéer i vårt projekt och som vi vill lyfta fram som oundgänglig lärarkompetens.
Samtidigt står det helt klart att på många områden saknas kunskap om hur denna utveckling ska hanteras. Ett alldeles tydligt exempel på detta är tillslaget av polis och åklagare mot fildelarsajten The Pirat Bay. Finns påtryckningar från USA? I vilken utsträckning har svenska myndigheter och  politiker påverkats av detta? Hur hanterar vi fildelningsproblematiken i ett skolperspektiv. Det finns en laglig och mycket positiv del som överhuvudtaget inte diskuterats.
Ett annat exempel är sexualiseringen och mobbningen på nätet. Här har skolan ett stort ansvar, men hur arbetar vi med dessa svåra frågor?
Ett tredje exempel är bloggarnas utbredning. Vilka konsekvenser får det för litteraturen, för litteraturundervisningen, för det offentliga samtalet och politiken, för skolans läsande och skrivande?
Det finns andra exempel på en digital utveckling som på ett positivt sätt kan lyftas in i skolans verksamhet: bild- och videobehandling; radions renässans i form av podcasting; kollaborativa och kommunikativa tekniker på nätet; mobilitet.
Det finns stora kunskapsluckor i vårt vetande. Frågor som snabbt blivit mycket aktuella. Frågor  om lärande. Här behövs mer forskning, men också intressanta utvecklingsarbeteten som kan kopplas till skolan som utbildningsinstitution. Förhoppningen är att vårt projekt kan vara en aktiv aktör i detta sammanhang.

God sommar önskas.

Kommentarer
Postat av: Fildelning och politiskt deltagande

För den som är intresserad... min C-uppsats om fildelning som social rörelse. Kanske ett nytt perspektiv för någon?

Glad sommar hälsar Jessica Linde

2006-07-14 @ 16:18:41
Postat av: Jessica... igen

Och så en länk ;) http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_ nbn_se_vxu_diva-469-1__fulltext.pdf

2006-07-14 @ 16:21:14
Postat av: Lennart Axelsson

Tack Jessica för din C-uppsats. Det verkar både relevant och intressant.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback