Lärarutbildning på distans

En viktig fråga för projektet är också att fånga upp och ta tillvara de erfarenheter som skapas på lärarprogram som är distansbaserade. Studenterna är en viktig grupp och deras erfarenheter måste tas tillvara. Vi har också en grupp lärare som under åren skapat sig goda erfarenheter av distansbaserad undervisning.
I Växjö finns ca 800 lärararstudenter som går något lärarprogram på distans. Till hösten kommer tre olika typer att finnas. De som arbetar i grundkolans senare år eller gymnasiet med ämnen med naturvetenskaplig, matematisk, teknisk eller datavetenskaplig inriktning kan fullfölja en lärarutbildning på distans genom att komplettera olika ämnen och dessutom läsa in det allmänna utbildningsområdet. En annan inriktning är de som har erfarenhet av arbete i förskolan som barnskötare. De har möjlighet att läsa in en lärarexamen mot verksamhet i förskolan. En tredje grupp är de som har ämnesstudier klara och vill läsa in allmänt utbildningsområde för att få examen.
I Kalmar finns specifikt inriktad distansutbildning mot de norra länsdelarna. Drygt 70 studenter läser inriktning Naturvetenskap för barn och ger examen för undervisnng i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Distansutbildning är i växande och är intressant på många olika sätt. I vårt projekt där vi är fokuserade på digital kompetens är det speciellt intressant att fundera över vilken digital kompetens som distanslärare utvecklar. Eller är det en villfarelse att tro att specifik digital kompetens utvecklas? Frågan förtjänar att undersökas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback