Lärarutbildning på distans igen

På Malmö Högskola presenterades i förra veckan en avhandling av Claes Malmberg, Kunskapsbygge på nätet - en studie av studenter i dialog, som granskat lärarstudenter i distansutbildning. Den är intressant inte bara därför att den beslyser distansutbildning som sådan utan den kan också läsas ur ett mer generellt perspektiv. Claes Malmberg tar upp frågan om kunskapsbildning och särskiljer den från kunskapsförmedling. Så här skriver han i avhandlingen:
"En kunskapsbildande verksamhet drivs av annat bränsle än en kunskapsförmedlande verksamhet. Studenterna bör i högre grad motiveras av de problem de arbetar med  att lösa än av examination och betyg." Han menar också att en rätt använd dialoginriktad nätbaserad kommunikation har vissa kvaliteter i detta perspektiv.  "En nätbaserad dialog skapar unika möjligheter för studenter och lärare att följa processen , bedöma och bygga vidare på varandras yttranden och använda dem som tankeredskap både för det interna, individuella lärandet och för det externa, kollektiva kunskapsbildandet."
En viktig slutsats blir då att nätbaserad undervisning inte kan vara förbehållen studenter/elever som studerar på distans. Användningen av nätbaserade verktyg är lika viktiga i klassrummet vare sig det är i skola eller på campus som undervisningen genomförs. Förutsatt att vi inte bara är intresserade av kunskapsförmedling utan också kunskapsbildning.
För lärarutbildningen måste det vara viktigt att nätbaserade verktyg används, utvärderas och utvecklas i kurserna. Men, som också Claes Malmbergs avhandling visar, det räcker inte med att tillhandahålla verktygen. Metoder måste också utvecklas så att studenterna fullt ut utnyttjar potentialen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback