Alla måste chatta

Rubriken är tagen från senaste numret av Computer Sweden. Fortsättningen på artikeln lyder:
"Direktmeddelanden är inte längre något bara för chattande ungdomar. Enligt analysföretaget Gartner måste företag ta kommunikationsformen på allvar om de ska hänga med. I Sverige är det fortfarande få som inser nyttan."
Återigen ser vi exempel på former för kommunikation som genomförs på fritiden, nu också får återverkningar på arbetslivet. Varför är det så intressant ur ett företagsperspektiv? Man ser helt enkelt effektivitetsvinster. Ungdomarna säger själva att e-post är det mest långsamma sättet att kommunicera på internet. Ur ett företagsperspektiv där snabbhet och effektivitet är givna villkor måste naturligtvis snabbare former för kommunikation vara viktiga.
Är det lika viktigt i ett undervisningsperspektiv? Kanske inte snabbheten, men närheten. Det finns lärare som regelbundet använder MSN och har daglig kontakt med sina elever. Inte alla elever varje dag och inte hela tiden samma elever. De redovisar positiva effekter. Tid för samtal finns kanske inte under dagen. Det finns elever som kanske föredrar att ibland kommunicera över nätet, också med sin lärare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback