Möte i referensgruppen

På fredag i nästa vecka träffas den gemensamma referensgruppen i Kalmar på Varvsholmen. Vi kommer att överlägga om det fortsatta arbetet och då speciellt att få igång de olika temagrupperna.
Det finns skäl att dels återknyta till de diskussioner som ledde fram till ansökan, dels vad som faktiskt står i ansökan om digital kompetens.
En avgörande faktor för att snabbt få igång temagrupper var att knyta an till påbörjade aktiviteter. Därför har vi redan förslag på teman. I vår plan har vi bl a föreslagit: den unga kommunikationen med bloggar, chat och communities; mobilitet; det vidgade textbegreppet; att lära sig läsa genom att skriva på dator; specialpedagogik.
Det är också viktigt att påpeka att det är fullt möjligt att ta initiativ till nya teman. Projektet är långsiktigt och det är viktigt att vi skapar erfarenheter. En bra utgångspunkt är den definition av digital kompetens som vi angivit i ansökan:

Med digital kompetens menar vi insikter, kunskaper och färdigheter i den nya digitala teknikens möjligheter att förändra och stödja lär- och kunskapsprocesser. Det innebär att lärarstudenten måste kunna använda avancerade digitala verktyg och nätbaserade resurser och förstå vilka konsekvenser det får för lärande och undervisning.
Studenter skall också kunna
  • inse och använda informationsteknikens möjligheter att representera information i pedagogiska möten
  • bearbeta fakta och information i den egna kunskapsprocessen
  • använda IT-resurser för att utforska andra människors och samhällets samlade kunskap (t.ex. kunskaper om internet, sökverktyg, källkritik)
  • använda digitalt berättande i bild och ljud som alternativ till traditionell läsning och skrivning
  • jämföra perspektiv och ställa frågor (källkritik, interaktionsteknik)
    erhålla genuin aktivitet och autenticitet (t.ex. modellering, simulering, databashantering)
  • reflektera och analysera
  • kommunicera och interagera i digitala miljöer
Men digital kompetens är mer än så. Med digital kompetens följer demokratiska möjligheter till ett aktivt deltagande i ett samhälle och arbetsliv vars informationsbärare bygger alltmer på digital teknik. Då måste individer tillägna sig kompetenser och strategier individuellt och i samverkan med andra och samtidigt som de själva får vara med att utveckla tekniken utifrån samhälleliga och mänskliga behov. Detta är viktiga utgångspunkter för skolan och därmed grundläggande i lärares förhållande till sitt uppdrag. Ung kommunikation, d.v.s. ungdomars livsvärld och deras användning av ny teknik, är starkt knuten till digital kompetens och blir med nödvändighet en viktig del i skolans verksamhet. De ovan uppräknade kompetenserna ger inte en heltäckande bild eftersom ny teknik kontinuerligt utvecklas. Därför har vi också ambitionen att i samverkan med övriga projektdeltagare identifiera nya digitala kompetenser under projektets gång.

Det finns alltså utrymme för nya initiativ. Det viktiga är att se detta som ett projekt som i grunden förändrar och förbättrar den nuvarande lärarutbildningen. Det är också viktigt att se till att det i temagrupperna finns lärarutbildare, VFU-lärare och studenter. Men initiativet och idéerna behöver inte bara komma från dessa grupper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback