Intressant utbildningsdag och delade meningar

Idag ordnade AV-Media en intressant utbildningsdag för skolledare med rubriken "På spaning efter det nya lärandet". 130 skolledare kom och lyssnade och deltog i diskussionen. Roligt med sådant stort intresse. Vi måste ta vara på AV-Medias goda kontakter med skolverksamheten.
Jag lyssnade på två spänannde föreläsningar.
Jonas Linderoth, forskare från Göteborgs universitet hade en intressant genomgång av IT:s roll i undervisningen utifrån ett historiskt perspektiv. Han menade också att vi många gånger blir väldigt oklara när vi diskuterar den roll IT ska ha i skolan. Ofta ser vi IT som en form eller en metod för att uppnå vissa mål. Men Jonas menade att det måste vara innehållet som står i centrum.
Ann-Marie Folkesson, forskare från Högskolan i  Kalmar och Lena Swalander, doktornad från Lunds universiet redovisade en undersökning där två klasser arbetade med skrivprocessen och där datorn hade en central roll.
Innehållet i båda föreläsningarna var mycket intressanta, men minst lika intressant var frågeställningarna efteråt. Bl a fick föreläsarna frågan om skrivande på datorn för att lära sig läsa kan vara en bra metod. Jonas var mer tveksam till metoden och menade att det saknades relevant forskning som visade på positiva effekter. Ann-Marie och Lena ansåg däremot att resultatet i deras undersökning visade på positiva effekter på läsandet när datorer användes i skrivprocessen, men att ytterligare forskning behövs.
Dagens diskussion illusterar på ett bra sätt det läge vi nu befinner oss i. En tid av stora förändringar där tekniken spelar stor roll och det är inte alldeles självklart hur vi förhåller oss till den. Helt klart är att mer utvecklingsarbete och forskning behövs för att bättre förstå de processer som påverkar lärandet.

Kommentarer
Postat av: Johan Engdahl

Jag var också i Växjö och det var en mycket intressant dag. Diskussionen kring om man lär sig att skriva sig till läsning med hjälp av datorn är intressant. Det är tydligt att det behövs mer forskning kring området. Vilket både Ann-Marie Folkesson, Lena Swalander påpekar. Jag har även hört Arne Trageton påpeka detta vid båda de tillfällen jag lyssnat till honom. Jag instämmer med Jonas Linderoth i att man ska vara försiktig med mirakelkurer. Sedan är jag ganska övertygad om att alla barn inte lär lika och att man därför måste ha en nyanserad undervisning då man ska lära barn läsa dvs att barnen t ex både får lyssna till högläsning och producera och läsa egna texter. För mig rimliga anledningar att använda datorn enligt Tragetons modell bör dock vara.
-Att det ställer mindre motoriska hinder för barnet som ska börja skriva.
-Tillgången till hela alfabetet på tangentbordet.
- Kommunikationen med kompisen bredvid är språktvecklande.
- Möjligheten att efterhand enkelt redigera och utveckla texter gör att man orkar jobba vidare.
- Möjligheten att utveckla en bra tangentbordshantering. Det går efterhand snabbare och enklare att skriva texter.
- Att använda bildspråket för att utveckla förmågan att erövra skriftspråket i berättandet känns också det för mig som en logisk tanke.
Sedan såg jag en annan likhet i Ann-Maries och Lenas beskrivning av lärmiljöerna och Tragetons idéer nämligen det kommunicerade klassrummet där eleverna hade stora möjligheter att samtala och producera tillsammnans. Det är att utveckla kommunikationförmågan i klassrummet. Vill slutligen bara dra ytterligare en parallell från gårdagen. Linderoth talades om tranfereffekter kring datoranvändningen dvs att kunskap inom ett användningsområde skulle kunna spilla över på andra områden. Linderoth gav exemplet med att programmera Logo och tron att man skulle bli allmänt duktigare i skolan av detta. En verklig trasfereffekt i dagen skola däer vi arbetar mycket undersökande och i ett samhäll som vi läser allt medr text dagligen bör vara att om eleverna erövrar läsförmågan tidigt så har de betydligt större möjligheter att lyckas inom andra områden och ämnen.

Detta är några funderingar som jag fick under dagen. Det handlar mycket om en viktig del av en Ung kommunikation i en skola där datorer, kameror, skrivare skanners etc används för att utveckla förmågan att kommunicera med hjälp av Tal, skrift och bilder.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback