Innehåll viktigare än yta, mail från Solveig Hammarbäck

Idag har jag läst en intressant kolumn i SvD (www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12291453.asp).
Det är Susanna Popova som under rubriken "Ytan har funnit sin fiende på internet" förklarar att det numera är på webben som innehållet är viktigare än ytan. Slut snart alltså med alla sköna och förförande reklamknep, som både politiska och kommersiella aktörer så länge använt på oss lättlurade nittonhundratalsmänniskor. Den nya generationen, uppfostrad med Lunarstorm och bloggar kräver mera än bara det välvilliga tilltalet. Där har man vant sig vid att bli tagen på allvar. "Så de företag, politiker och massmedier som på allvar vill prata med målgruppen som står högst på allas önskelista måste lägga ner sin enkelriktade kommunikation. Och vara "trevliga på riktigt", "generösa" och "bjuda på sig själva", säger Lunarstorm." Man måste ha ett innehåll som tilltalar dem man vill nå, annars är det kört.
Såna idéer verkar inte ha föresvävat Lunds universitet, som i en 12-sidig bilaga gör reklam för sig i samma tidning. Där får man sida efter sida läsa om hur roligt och stimulerande och intressant det är att "läsa" i Lund. D.v.s. man får veta allt som är värt att veta om Lunds studentliv - utom om själva studierna. Inget om ämnen och kurser och program, det som jag trodde var själva anledningen till att man studerar i Lund. Inget innehåll alltså, bara yta. Om jag vore student skulle jag misstro ett universitet som inte vill göra reklam för sitt innehåll - även om jag inte tillhörde Lunarstormgenerationen.
Solveig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback