Det unga Internet

I ett antal regionala konferenser på temat det unga Internet har Medierådet och Myndigheten för skolutveckling gått samman för att sprida kunskap om ungdomars medievanor, som ska skapa förutsättningar för säkrare användning av Internet. Målgruppen är skolans personal. Idag hölls den i Emmaboda och värd för den föredömliga konferensen var AV-Media i Kalmar.
Det finns helt klart ett ökat intresse för dessa frågor. Konferensen var fulltecknad med drygt 200 deltagare och det fanns förutom lärare i grundskola och gymnasieskola också förskollärare, bibliotekarier och folkhögskolelärare.
Budskapet var enkelt och tydligt. Nätkulturen finns och är en del av ungdomarnas vardag. Vill vi som föräldrar och pedagoger förstå vad som händer i ungdomskulturen måste vi ta del av den. Vi måste veta mer om nätgemenskaper som Lunarstorm, chatprogram som MSN, spel och nätmobbning.
I ett antal seminarier presenterades Tonårsrummet, Spelhålan, Utanför, Barnkammaren och Föräldramötet. Som deltagare fick du välja tre seminarier. Jag valde Spelhålan, Utanför och Tonårsrummet. Alla tre var mycket givande.
Jan Christoffersson från Medierådet redogjorde i seminariet Spelhålan för vilka spel som nu är mest populära. Han tog också upp den negativa medieuppfattning som ofta torgförs under spektakulära former. Något entydigt stöd i forskningen om datorspelens negativa påverkan finns inte.  Som förälder bör man snarare använda ett sunt förnuft när det gäller att hantera barns spelande. Det finns också rekommendationer från speldistributörernas branschorganisation vilka spel som kan passa för olika åldrar. Det som nu tilldrar sig ett större intresse än datorspelens påverkan är snarare den tid som barn och ungdomar lägger ned på att spela. Sitter man framför datorn i fyra, fem timmar eller mer per dygn under en viktig utvecklingsperiod i livet finns det skäl att sätta gränser.
Jonny Lindqvist från organisationen Friends höll, i seminariet Utanför, en tankeväckande föreläsning om emobbning och vikten av att som vuxen och pedagog också ta ansvar för detta. Det finns en medvetenhet om vad som händer i klassrummet, uppehållsrummet eller rasten bland lärare, men påfallande lite om vad som händer på nätet. Och ändå är aktiviteten, närvaron och påverkan på nätet minst lika stor för ungdomarna.
I det avslutande seminariet, Tonårsrummet, presenterade Thomas Fritz från Umeå universitet Lunarstorm, MSN och andra nätplatser. Intressant var också att han är ansvarig för en fem-poängskurs på distans för lärare som handlar om medievanor bland barn och ungdomar. Lunarstorm används som utbildningsplattform. En alldeles utmärkt idé.
Ett inslag under konferensen var att fem ungdomar intervjuades av moderatorn för konferensen Filip Struwe. Det som enligt min mening var mest slående var att ungdomarna ibland hade svårt att svara på frågorna därför att nätkontakterna var så självklara för dom. Intervjun illustrerade gapet mellan vuxenvärldens nästan exotiska sätt att förhålla sig till ungdomskulturen och ungdomarnas självklara naturlighet.
Efter konferensen blir jag än mer stärkt i att Ung Kommunikation i lärarutbildningen är ett helt nödvändigt område. Den begynnande medvetenhet som jag tycker mig kunna se bland verksamma lärare ser jag inte riktigt ännu bland lärarutbildare.


Kommentarer
Postat av: Ing-Marie Westerholm

Nu är det viktigt att vi blir medvetna vad våra ungdomar gör när de sitter vid datorn. Vi har full koll vad de gör i klassrummet och på rasterna m.m.En sak är ju säker att våra ungdomar har många mer möjligheter att kommunicera på.Detta måste vi lärare dra nytta av på olika sätt.Frågan är hur vi ska göra för att skapa lärande.

2006-05-15 @ 16:00:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback